Hataraki Nihonto

Een aspect wat een groot onderscheid maakt tussen Nihonto en een moderne “chinese”produktie Katana is de activiteit die je het blad kan vinden. Een kwalitatieve Nihonto heeft namelijk hataraki, of activiteit in de Ha en  Jihada en dan vooral in en op de Hamon. Het is wel noodzakelijk dat de Nihonto een professionele traditionele Japanse polijsting heeft gehad.

Aspecten die je kan ontdekken in een Nihonto zie je niet in een chinees blad, sommige verkopers proberen dat wel, maar in mijn optiek is dat meer wishfull thinking. Het is natuurlijk een visuele wetenschap in een mooie en pure vorm, maar je kan vaak Nie en Nioi ontdekken, dit zijn kristallen van martsensiet of troostite in een pearlite matrix.

Hamon van de Katana

De hamon is vaak opgebouwd met deze kristallen. Nihonto met veel Nie worden Nie Deki , als dit heel fijn is kan het weleens op  Nioi Deki lijken. Bladen met veel Nioi worden dus Nioi Deki genoemd. Waarom is deze aanwezigheid belangrijk, simpel weg omdat dit aangeeft dat het blad goed is gesmeden, in goede condtitie is, en de verfijnde controle een indicatie is geeft dat er een ervaren smid aan het werk is geweest en alle genuanceerde aspecten van het smeden goed beheerst.

In oudere tijden hadden de Japanse mensen natuurlijk geen laboratorium om alles uitgebreid op hardheid te testen. Nie is een iets grotere kristal structuur en kan je redelijk makkelijk leren herkennen. Nioi is fijner en openbaart zich vaak meer als een gloed of mist.

In volgorde van grootte is dat dus:

nioi→ konie→ nie→ aranie

(kleinste) (klein) (groter) (grof)

nie-nioi-hataraki-katana

 

 

 

 

Nioi is mistig, wit, niet concreet zichtbaar voor het oog en ontstaat door lage temperatuur met yaki-ire. Nie wordt ook wel sterren in nacht genoemd, is zichtbaar als grotere martensiet korreltjes.

Naast deze makkelijker te herkennen, zijn er nog veel activiteiten zichtbaar. Je hebt bijvoorbeeld chikei: donkere, heldere delen van golvende lijnen van Nie in de Ji of Sunagashi : lijnen Nie in de Ha met zandstructuur, vaak zichtbaar in de hamon.

Wat ook een mooi verschijnsel is Utsuri, een vaag wolkachtig van helder crystalline tegen de Hamon aan met een reflectie in de Ji welke is onderscheiden van de Hamon met een donderder gebied, dit is een indicatie flexibiliteit zodat het blad minder snel breekt. Zo heb je vele verschijnselen en feitelijk komt het erop neercdat deze veelzijdigheid aan activteiten enkel en alleen in de Japanse Nihonto is te vinden.

Hataraki

Je hebt namelijk nog veel meer activiteiten zoals bijvoorbeeld Yo, Ashi, Uchinoke Nijuba, Habuchi, Ji Nie, Sumigane en Horsure. Het is een hele kunst om met de juiste lichtinvallen deze te herkennen. Wat vaak trouwens ook nog een makkelijk te herkenen visueel aspect zijn de dunne lijnen van zachter staal welke vanuit de hamon naar de Ha lopen is Ashi.

Dit had heeft als functie dat de schade aan het blad beperkt bleef tijdens een harde impact omdat er een deel van het blad chipte, maar er dus wel gewoon verder kon worden gestreden, er brak simpelweg gewoon een stukje af uit de harde snede. Dit verschijnsel ontstaat tijden Yaki-ire, die goed gecontroleerd werd door de smid. Er zijn verschillende verschijnselen van Ashi.

De Hadori polijsting is iets wat wel zichtbaar is bij moderne katana’s, dit is een het witter maken van de Hamon richting de snede, dit heeft een esthetisch effect. Hadori wordt ook wel Kesho genoemd, gekscherend de make up van een dame. Het heeft als functie om de hamon prominenter te maken. De hadori is niet de echte hamon, die kan je er vaak onder zien zitten, het nadeel is dat je het echte staaloppervlakte niet kan zien met deze stijl van polijsten.

hataraki yakiba katana

 

Share this content