Nihonto

Authentieke Japanse zwaarden zijn ware meesterwerken met oog voor de kleinste details. Alhoewel sommige verkopers je het tegendeel willen laten geloven met een moderne massa katana, zal je na research en onderzoek moeten concluderen dat ze vaak niet in de buurt komen van een authentiek Japans zwaard.

 Hoewel er dus overeenkomsten bestaan met smederijen die op grote schaal veel katana's smeden (vooral in China) is het in detail onmogelijk om deze katana's met elkaar te vergelijken in opzicht van details, spiritueel, cultureel en kunstoptiek. In het Westen is de interesse in Japanse katana's groter geworden en de vraag om een authentieke Nihonto te kopen is langzaam gestegen. Nadat men de ware schoonheid en perfectie heeft leren zien die men hanteerde en hanteert om een unieke katana te smeden wordt de fascinatie alsmaar groter. Door mijn Budo achtergrond (karate en iaido) is mijn persoonlijke interesse steeds groter geworden en moet ik concluderen dat ik redelijk verslaafd ben geworden in het verzamelen van Nihonto. Ik ben mijn kennis wat betreft Nihonto nog steeds aan het vergroten, dit is een continue proces waarbij je telkens weer nieuwe wetenswaardigheden ontdekt. Het mooie is dan soms dat ik tijdelijk mag genieten van een Nihonto, die ik verder verkoop.

 De reden dat wij hedendage nog steeds van deze prachtige kunstwerken mogen genieten is omdat Nihonto in Japan van generatie op generatie werden doorgegeven. De katana werd beschouwd alzijnde de ziel van de Samurai en connectie tussen de katana en de samoerai was sterk. In principe was het een zaak van leven of dood voor de drager en het is begrijpelijk dat deze met groot respect werd geeerd.

De samoerai had ook andere wapens tot zijn beschikking zoals een boog, speer, wakizashi en Tanto. De katana kreeg de meest spirituele invulling mede doordat het zijn meest persoonlijke wapen was, een boog werd voor op afstand gebruikt. Tel daarbij op de uitmuntende kwaliteit van de zwaarden en ook was het in een groot deel van de Japanese geschiedenis alleen aan de Samoerai toegestaan om een katana te dragen.

Ik zal nu op summiere wijze wat tips en basis begrippen uitleggen van de bespreken van een Nihonto vaak wordt gebruikt.

Hoewel de meesten het er redelijk over eens zijn dat de oorsprong van de Katana vanuit China via Korea richting Japan is gekomen, is het smeden alleen in Japan tot grote hoogte in bloei gekomen door verschillende omstandigheden waaronder de grondstoffen, filosofie en maatschappelijke inrichting.

De bladen zijn in verschilende perioden gemaakt met hun eigen unieke kenmerken. Een van de belangrijkste aspecten daarvan is waar men de grondstoffen werden gedelftd. Er spelen nameljik nog meer aspecten mee zoals bijvoorbeeld de stijl en vorm van de bladen. Er zijn verschillende perioden waaronder Jokoto (pre 987 AD), Koto (987-1596 AD), Shinto (1597 - 1760 AD), Shinshinto (1760 - 1876 AD), Gendaito (~1877 - 1945 AD) en Shinsakuto (~1946 AD -). Voor nu beperk ik mijdt de Koto, Shinto en Shinshinto perioden omdat het anders te uitgebreid gaat worden.

 Tot +/- 1600 werd het ijzerzand, waarvan het tamahagane werd geproduceerd regionaal gewonnen waarvan de katana werden gesmeden. Deze periode noemt men de Koto of oud zwaard. Het hangt ook samen met de vecht stijl die men gebruikte in verschillende perioden, er werd vaak vanaf een paard gevochten en daarvoor was de Tachi geschikt, deze werd met de snede naar beneden gedragen. De uitvinding van de Tachi ligt in deze periode.

 Vanaf +/- 1600 begon de Shinto periode. Shinto betekend letterljk nieuw zwaard, de Katana verving namelijk de Tachi en de Wakizashi werd geintroduceerd. Het was een periode van relatieve vrede en daardoor werden tussen de verschillende regio's grondstoffen uitgewisseld.

Vanaf ongeveer 1800 begon de Shin-Shinto periode die met de Meij periode eindigde.Kenmerkend was een nieuwere stijl katana's tov de traditionelere Shinto stijl en deze werden onder de Goka Den ( de vijf scholen) gesmeden.

 In 1876 werd het dragen van wapens in het openbaar verboden. Doe het verdwijnen van de samoerai klasse en dit verbod ging het snel bergafwaarts met de zwaard smeed kunst. De periode waarin een Nihonto werd gesmeden wordt vaak genoemd met de beoordeling van een Nihonto en geeft vaak verschillende kenmerken weer.

Gelukking waaren er een aantal smeden die overleefden en dankzij hun zijn er vandaan de dag nog steeds hoog kwalitatieve smeden.

 Bijna net zo belangrijk als het smeden van een blad is de polijsting daarvan wat zeer complexe en verfijnde technieken behelst. Uiteraard zijn alle Nihonto handgesmede van Tamahagane, welke in een Tatara uit Satetsu (ijzerzand) is gewonnen. De tamahagane wordt handgesmede, gevouwen en later differentieel gehard. Door deze technieken, waaronder het vouwen en hameren, krijgt het blad telkens een ander oppervlakte met verschillende structuren ook wel Jihada genoemd. De gehele structuur en kleur van het blad wordt Jitetsu genoemd. De belangrijkste en makkeljk herkenbare Jihada zijn Masame (lagen), Itama (houtnerven), en Mokume (boom jaarrringen). Het staal wat is gevouwen en oorspronkelijk is gesmede van High Carbon stukken wordt in de smidse vuurgelast om staal heen met een minder bewerkt en minder hoog carbon gehalte en tot een blad gesmeden. Dit werd gedaan omdat er dan maxiaal profijt werd gehaald uit de verschillende eigenschappen van high en low carbon stukken, de high carbon werd gebruikt voor de buitenkant met dus een zeer harde en dus scherpe snede en de binnen en achterkant met low carbon zodat deze optimaal gebuikt maakt van de flexibelere eigenschappen.Hoewel er dus grote overeenkomsten bestaan met smederijen die op grote schaal veel katana's smeden (vooral in China) is het in detail onmogelijk om deze katana's met elkaar te vergelijken in opzicht van detail, spiritueel, cultureel en kunstoptiek.

 Het handgesmede blad wordt met klei volgens geheim receptuur behandeld en daarna tot hoge temperatuur verhit. Het cruciale punt is dan Yaki-ire wanneer het blad wordt gequenched en dus snel wordt afgekoelt in een bak met water. Het tijd stip van Yaki ire wordt bepaald door de smid die die door middel van zijn ervaring op de kleur afgaat van het verhitte staal of de juiste temperatuur is bereikt. Op deze manier ontstaat een hamon op de snede met een scheidingslijn tov de Shinogi. Deze hamon bepaald op grote manier de schoonheid van blad. De dunne kleilaag op de ha of snede koelt zeer snel af en de rug of mune blijft vaak iets blanker en dus flexibeler.

 Na deze fase wordt het blad gepolijst met japanse stenen, en daardoor wordt nu pas zichtbaar wat de smid met zijn bewerkingen heeft bereikt.

Alle onderdelen worden door specialisten gemaakt die vaak een jarenlaang ervaring hebben. De habaki (gemaakt door de Habaki-shi), saya (schede - gemaakt door deSaya-shi) en polijsting (Togi-shi) worden dus door afzonderlijke specialisten met de hand gemaakt. De Ito (wikkeling ) op de tsuka (handvat) wordt door eveneens op het met roggenhuid bedekte handvat gewikkeld.

 Dan rijst vaak ook de vraag wat nu precies een goede nagasa of blad is. Het geheel moet in ieder geval in harmonie zijn en dan doel ik op de Suguta, wat de gehele vorm is. De sori (kromming), lengte, breedte en dikte moet kloppen. Een belangrijk aspect is de Jitetstu en Jihada die zich laten lezen op het oppervlakte van het blad. De hamon is eveneens hooggewaard en moet vloeiend zijn en passen bij het blad. Op verschillende tijdstippen waren diverse hamon technieken populair met esthetische kenmerken.

 Je beoordeelt een katana het beste als je deze met de jusite lichtval recht voor je uithoudt en de Jihada, Jitetsu, Hamon en Boshi bekijkt. Naarmate je kennis vordert zal je Hataraki kunnen herkennen, dit is activiteit in de hamon. Hierbij worden verschillende kenmerken bekeken zoals Nie, Nioi, Ashi en Chikei. De diversiteit hierin is zeer groot en er bestaan zeer veel Japanse benamingen om diverse activiteiten te bekijken en benoemen. Voordat je dit goed kan duiden is er zeer veel training en oefenmateriaal nodig. Een goede polijsting zorg ervoor dat de activiteit in het blad goed zichtbaar word en wat dat betreft kan je spreken over een loep die je in het staal laat kijken. Elke nihonto heeft aspecten waar je van kan leren en vaak is hoe hoger een katana is geranked hoe meer asepcten erin zitten die je kan bestuderen in het leren bekijken in het streven naar perfectie van de smid. Een goede polijsting zorgt er in ieder geval voor dat de Hada en Hamon er uitkomen zoals het de bedoeling was van de smid. De hada geeft ook de ervaring en skils aan van de smid en is soms ook een goede indicator bij welke school een smid kan worden ondergebracht.

Een grote indicator voor de oudheid is de nakago of tang waarop je de Mei (signatuur) van de smid kan vinden. Al deze aspecten samen met de interpretatie van de toestand van de Nakago en dan doel ik op roestvorming geeft een richting aan uit welke periode en school de katana mogelijk kan stammen. Er zijn vele samurai zwaarden Mumei (niet gesigneerd) en deze zijn vaak ook goed onder te brengen bij een smid of school.Behoorlijk rode roest of blaasje kunenn duiden op een vals stuk en deze zijn chemisch aangebracht.

De katana werd vaak samen met een Wakizashi (kort zwaard) gedragen en samen noem je dit een Daisho. Technisch gezien werd de katana gebruikt om te snijden en de wakizashi meer om te steken of binnen omdat deze op de kleinere ruimte nog wendbaarder was. De Samoerai Miyamote Musashi maakte gebruik van een twee handen techniek waarbij de katana en wakizasi werden gebruikt. Deze techniek noemde hij nito'ichi (twee zwaarden zijn één), hij verloor nooit met deze wijze hoewel hij meer dan 60 duels uitvocht.

 Omdat niet iedereen zich een Nihonto kan veroorloven heb ik tevens een aanbod in katana's van Hanwei welke op meer grote productie wijze worden gesmeden

nihonto shinshinto wakizashi

Share this content